Propozycje nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej

Tekst do analizy, przepisywania, dyktowania – w/g potrzeb

 

  1. Hania i Andrzej mają wspólny pokój. W pokoju panuje porządek. Na półkach stoją równo ustawione książki. W szufladzie leżą kredki, pióro i różne ołówki. Na środku pokoju stoi okrągły stół. Hania nakryła go żółtym, haftowanym obrusem. Na stole postawiła wazon. Włożyła do niego herbaciane róże. Rozłoży też talerze, łyżeczki i filiżanki do herbaty. Andrzej przygotował sok z czarnej porzeczki. Wieczorem przyjedzie do nich ciocia Bożena. Opowiedzą jej o wycieczce do Warszawy na której byli w maju.

 

 

2. O kim mowa?

 

Robi miód z nektaru kwiatów.-.......................

Chociaż ma cztery nogi jest bardzo powolny.-........................

Ma długą szyję, w Afryce mieszka.-.....................

Ruda, biega zwinnie między gałązkami drzew ….............

 

 

3.Wpisz brakujące litery: rz, ż, ó, u, ch, h

 

 

wró....ka                   ….......ałs                       c....reczka

 

                         p...źno                ….arówka

 

 

….aba                       ….ak                        g....ra                 n....żka

 

                    d....emka               

 

4. Dopisz wyrazy zdrobniałe

 

droga-..............................

noga-...............................

mech- …..........................

zwierzęta-.............................

 

5. Uzupełnij powiedzenia:

 

Pracowity jak..........

Zdrowy jak …........

Mądry jak …........

Spokojny jak …..........       

 

 

6. Rozwiąż zagadki.

 

a) Dom pszczół i Ewa,

to będzie …..........................

b) Z nazwy i z piór,
        podobna jest do kur.

…................................................

c) Kiedy go ucierasz,

    na płacz ci się zbiera.

…..............................................

d) Co to jest? Nie gdacze na podwórkach

rośnie w lesie żółta … …................

 

7. Wykreśl  4 wyrazy, które zaburzyły porządek alfabetyczny. Wypisz je.

 

dwójka, grządka,dach, góra,morze,wóz,okolica, piorun, apteka, ptaszki, stalówka,      zupa, czajnik żubr

 

….................................................................................................................................

8.W której grupie każdy wyraz z „ż” wymienia się na „g”?

 

 

  1. 1.        ważka, żaglówka, żuraw, życzenia
  2. 2.        wstążka, dróżka, książka, uważaj
  3. 3.        książka, żaba, żmija, stróż
  4. 4.        żółw,  jeż, bażant, żeglarz

 

….................................................................................

 

9.W której grupie wyrazów „rz” zmienia się na „r”?

 

a)        wrzątek, zwierzęta, jarzębina

b)       lekarz, morze,starzec

c)        krzaki, grzmot, weterynarz

d)       rycerz, morze, dworzec

 

….................................................................................

 

10.Którą grupę wyrazów piszemy wielką literą?

 

A-   nazwy państw

B-   nazwy pór roku

C-   nazwiska

D-   nazwy roślin

 

…..................................................................................

 

 

Dodatkowe informacje